zondag 3 maart 2013

365 dagen project week 9

Waar waren we ook al weer gebleven?


Waar waren we ook al weer gebleven, zoals Geert Mak zo mooi kan zeggen. Op de laatste tekening van Jan en An van vorige week zag hij alles dubbel.
 Vanaf deze week wordt de tekst getikt op de computer. Ik keek en las in verschillende kinderboekjes (ook wel weer leuk) om te zien hoe anderen dit doen.
In sommige boekjes zijn de bladzijdes genummerd, in andere niet. Dit is dus geen wet. Waar ik ook achter ben gekomen is dat een afbeelding een heel klein stukje kan zijn van de tekst. Soms maar een regel. De vorige twee verhalen over Jan en An (week 7 en 8) waren zo duidelijk als wat, de tekst kwam overeen met het plaatje en andersom. Geen ruimte voor fantasie dus. Nu is dat ietsje beter, nog wel voor verbetering vatbaar. Een verhaal mag ook wel wat aan de verbeelding over laten. Een afbeelding hoeft niet ingekaderd te zijn. Verder heb ik er voor gekozen de figuren niet helemaal af te beelden behalve dan de brillendokter 061. Ik vond het contrast tussen hem en Jan wel leuk werken. Oefenen in gezichtsuitdrukkingen is interessant omdat je hier veel mee kan zeggen.  Delen zwart/wit laten, zoals de sjaal van Jan, werkt volgens mij heel goed. Daar wil ik nog meer mee doen. Ik zit nog wel te dubben met de achtergrond. Bij afbeelding 056  heb ik de achtergrond, die ingekleurd was, weggeknipt. Het leidde te veel af. Jan en An zijn al aardig kleurrijk. Wat ik met de achtergrond ga doen, weet ik nog niet. Ga ik het alleen met een zwarte pen tekenen? Voorlopig laat ik het open. De schetsjes die ik heb gemaakt en die ik met behulp van carbon papier op een dikker vel zet, bewaar ik. Zo kan ik ze weer gebruiken op een andere pagina.


056

057
058

059

060

061

062

Geen opmerkingen:

Een reactie posten