zondag 17 maart 2013

365 dagen project week 11

Portret tekenen 2


Als ik oefen, vind ik het handig als diegene redelijk stil zit. Waar zitten mensen rustig en kan ik ongestoord m'n gang gaan? Heb je een geschikte locatie gevonden dan ben je eigenlijk al voor de helft klaar. Het tekenen of schetsen is voor een groot deel een oefening in het goed kijken naar iemand.
 Zelf heb ik ruim vier maanden, drie keer per week geoefend voordat ik m'n eerste tekening durfde te maken. Elke keer weer stelde ik mezelf de volgende vragen. Op welke hoogte in een gezicht zitten de oren?De bovenkant van de oorschelp zit vaak op dezelfde hoogte als de bovenkant van een oog. De afstand tussen de ogen, de grootte van de neus. Vaak wordt deze te groot, te klein, te kort getekend. Een portret van de zijkant getekend (en profiel) heeft toch een redelijk groot oppervlakte. Doordat ik mezelf elke keer weer deze vragen stelde, bleef het hangen. Dat is prettig omdat ik bij het rechtbanktekenen gemiddeld anderhalf uur heb om een tekening te maken en het dan min of meer vanzelf gaat.Ik wilde ook nog iets van mezelf toevoegen. Persoonlijk vind ik dat de lijnen die je in een gezicht ziet, het karakter er van bepalen. Dus laat ik deze lijnen zien. Verder werk ik graag met goede fine liners en voeg ik aquarelverf toe. In sobere tinten, een rechtbank is tenslotte geen feestje. Ook bij deze portretten geldt: het zijn GEEN verdachten maar willekeurige mensen.

070

071

072

073

074

075

076

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten