zondag 2 februari 2014

365 dagen project week 5

Op naar het Frans Hals museum. 


Samen met m'n schildersmaatje ga ik naar Haarlem, naar het Frans Halsmuseum. In een tv programma werd deze expositie uitgelicht en we wisten direct, hier gaan we dus naar toe. Een Engelse schilder, Glenn Brown, nodigt me uit een frisse/open blik te werpen op de meesterwerken uit de collectie van het museum. De voet die Glenn heeft geschilderd, 281, is al eens geschilderd door Adolph Menzel. Menzels voet is in precies dezelfde positie geschilderd en lijkt een oude voet te zijn. Glenn's voet is er eentje die in de schijnwerpers staat. Het licht valt er op, er zit nog een lichtbron achter. De voet doet me denken aan die keer dat ik voor m'n opleiding naar het Anatomisch Museum ging in Groningen. We bekeken daar o.a. lichaamsonderdelen die op sterk water stonden. Zijn voet doet me denken aan eentje met een weke huid. Hij laat me dus op een totaal andere manier kijken naar gespierd vlees van bijvoorbeeld de schilder Hendrick Goltzius, het schilderij dat naast de voet hangt. En wat te denken van de lichtkrans op 282. Het lijkt supersnel rond te draaien. Of de jonge Rembrandt. Het Stilleven met Artisjokken is geschilderd door Antonio Ponce. Brown maakt er een dampend boeket van. Het is een groot doek, ik denk iets van 3,5 a 4 meter breed. Dampend, waarom eigenlijk? Is het kookvocht van de aardappelen er overheen gevallen? Heeft iemand een sigaretje niet goed uitgedrukt in het boeket? De laatste twee die ik laat zien gaan over De Dood. Spannend om te zien hoe een oud werk vertaald wordt naar deze tijd. Glenn Brown beheerst de olieverftechniek en laat de penseelstreken/toetsen duidelijk op het doek zien. Door veel van deze streken dicht bij elkaar te zetten, krijgt het onderwerp body. Het lijkt net alsof het uit veel verflagen bestaat. Het kleurgebruik is subtiel, mooi op elkaar afgestemd. Hij schildert heel precies en gebruikt als uitgangspunt een digitale reproductie. Dit alles bij elkaar zorgt er voor dat het vervreemdend overkomt en dat ik me ongemakkelijk voel als ik voor een werk van hem sta. Het is de moeite waard dit te bekijken.


 281

 282

 283

 284

 285

286

 287

2 opmerkingen:

  1. hallo,
    jouw uitleg bij de tentoonstelling is ophelderend, ik krijg bijna zin erheen te gaan! fijn je hier te ontmoeten, n♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je hier enthousiast van wordt, een museum bezoeken is ook leuk. Gewoon doen!

      Verwijderen