zondag 16 februari 2014

365 dagen project week 7

Vlekwerk  2


In Alkmaar heb je de Kauwgomsteeg. Iedereen begrijpt dit en kan zich hier een voorstelling van maken. Soms vergeet ik dat íe er is en als ik er dan door heen loop denk ik regelmatig, oh ja... en kijk een beetje stug voor me. 's Winters er doorheen lopen gaat nog wel maar in de zomer ruikt het wat zoetig. Kijken naar die muren met uitgekauwde stukjes maakt me een beetje misselijk. In het ziekenhuis heeft de hoofdingang een draaideur. Gelijk na deze deur sta ik in de grote hal. Op de grond liggen uitgekauwde stukken kauwgom in het tapijt. En dat vind ik toch wel apart. Bij openbare gebouwen staan op strategische plekken buiten sigarettenpalen. Voor je zo'n gebouw ingaat, verdwijnt het uitgedrukte sigaretje in deze paal. Hoe zit dat dan met een gommetje? Denkt de roker: Ik ga op ziekenbezoek bij tante Gre maar ruik nogal naar shag. Laat ik maar een kauwgommetje nemen? Mmmm... tussen de sigarettenpaal en de draaideur zit hoogstens 5 meter. Je stopt kauwgom niet in je mond om het na de draaideur er weer uit te halen. Volgens mij is het zo dat kauwgommensen denken: Ik ga op ziekenbezoek bij tante Gre, dus weg ermee. Hopla, op de grond, in het tapijt. De schoonmaakploeg zal echt niet deze vlek eerst bevriezen om het vervolgens met een schilmesje uit het tapijt te peuteren. Geen inspirerende vlekken dus. Op de fiets zie ik andere, in het asfalt bijvoorbeeld. Dus.. bovenop de rem, want het is me toch een mooie. Een stevige vloek achter me. Als ik me omdraai zie ik een wielrenner afstappen. Hoe ik het in m'n hoofd haal bovenop de rem te trappen. We hadden beiden in de berm kunnen liggen of, nog erger, op het asfalt. Sufferd, denk ik, hij heeft helemaal gelijk. Even overweeg ik om te zeggen van die vlek, die mooie. Misschien komt dat wel een beetje knullig over. Eh, meneer? Ik zag een vlek... en besluit m'n mond te houden. Het is stil voor me en de racer kijkt me fronsend aan. U heeft helemaal gelijk, zeg ik. Hij loopt naar z'n fiets. Mompelt wat, zegt idioterie, nog wat gemompel, en weg is íe.Verderop draait hij zich hoofdschuddend om. Ik zwaai vriendelijk. Als hij doorrijdt, pak ik m'n fototoestel. 't Is tenslotte een mooie. 
Op afbeelding 295 zie je de twee vlekken die dit keer gebruikt zijn. Ze staan rechts en recht er onder. Bij alle werkjes is het zo dat er dingen zijn toegevoegd en dat er in is getekend of geschilderd. Zonder vooropgezet plan.     

295

296

297

298

299

300

301

Geen opmerkingen:

Een reactie posten