zondag 26 januari 2014

365 dagen project week 4


Een creatief zelfportret.

Het blijft natuurlijk spannend, een zelfportret. Ik zie alles in m'n gezicht en dit drukt me natuurlijk met de neus op de feiten. Ha! Om het voor mezelf wat leuker en interessanter te maken, kies ik voor een bestaande oefening. Deze oefening doe ik zo vaak als ik kan; meestal zo'n drie keer per week. Het zijn vijf tekenoefeningen die in een sessie van 25 minuten gedaan kunnen worden met mezelf als referentiemateriaal. Het belangrijkste doel hiervan  is dat ik de details en eigenaardigheden van m'n hoofd in m'n onderbewustzijn opsla. M'n mobiel zet ik op vijf minuten en begin met de eerste oefening. Als het alarm afgaat, is oefening twee aan de beurt. Ik probeer (en dat is de truc) m'n hoofd in zo'n toestand te krijgen dat het resultaat niet belangrijk is. De portretjes worden gemaakt op tekenpapier, ongeveer 10 bij 15 cm. Ze worden getekend met fineliners in verschillende diktes bijvoorbeeld 0.1., 0.5, en 0.7. De eerste oefening 274, is met de verkeerde hand getekend. Voor mij is dat rechts. Dus deze eerste vijf minuten ontstaat er een beetje wiebellijnig portret met soms wat interessante vertekeningen. Hierdoor lijkt de tekening niet zo goed. Dat is juist leuk, hoef ik me minder bezig te houden met m'n wallen enz. Ik kijk meer in de spiegel dan dat ik naar de tekening kijk en probeer m'n zwakke hand zo goed mogelijk te laten tekenen. Zo wordt de aandacht gefocust op de pen om deze in de juiste richting te krijgen. De tweede oefening 275, is blind contour tekenen. Best lastig, want er mag niet naar het papier gekeken worden.  M'n ogen fixeer ik op de omtrek van m'n hoofd, kijk mezelf dus aan in de spiegel, en ik zet de pen op het papier. Ogen en pen bewegen nu heel langzaam en met dezelfde snelheid langs de omtrek van m'n onderwerp. Deze oefening zorgt voor leuke verrassingen. De tekening zal er vreemd uitzien omdat die gemaakt is zonder op het papier te kijken. Ziet íe er niet gek uit, heb je waarschijnlijk per ongeluk toch gekeken. Oefening 276, contourtekenen, wordt op dezelfde manier gedaan als 275, alleen mag er nu wel naar het papier gekeken worden. De kunst is om nog steeds meer in de spiegel te kijken dan naar m'n vel. Elke uitstulping en ronding wordt vastgelegd. Het resultaat is nog steeds niet belangrijk. 277, is een krastekening. Fanatiek krassen van binnen uit het onderwerp en werk naar buiten. Kras harder en dichter bij elkaar bij de donkere stukken en losser en lichter bij de lichtere stukken. Denk niet te veel na, maar kras snel door. In vijf minuten kun je een paar maken. Onthoud dat je niet alleen de contouren vol krassen maakt, maar ook het hoofd body probeert te geven. Bijna blind tekenen 278, is een combinatie van contourtekenen en blind contour tekenen. Bij het maken van de eerste omtrek van m'n hoofd, mag ik twee tot drie keer even kijken. Is de vorm eenmaal vastgelegd, neem ik een dunnere pen en kijk zo vaak als ik wil naar het papier om details toe te voegen als, ogen, plooien en schaduwen. Bij het tekenen van schaduwen in m'n portret kijk ik wel regelmatig in de spiegel!
Het leukst van dit alles vind ik dat het precies werken, wat ik doe met het rechtbanktekenen, helemaal is losgelaten. Er ontstaat humor en creativiteit. Bovendien zie ik dat hier iets persoonlijks uit kan komen. M'n favoriet is oefening 275. 

273

274

275

276

277

279

280


4 opmerkingen:

  1. Wat leuk dit Joke!. Bij 275 zie ik iets van Donald Duck terug. Niet de je op Donald Duck lijkt, maar door de plaatsing van de elementen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn voorkeur gaat uit naar 279, vind het een leuk en mooie schaduwen bevatten!

    BeantwoordenVerwijderen