zondag 5 januari 2014

365 dagen project week 1

Een korte brilgeschiedenis 1


Toen ik in januari van het afgelopen jaar hier mee startte, was voor mij de grootste uitdaging dat ik het zou gaan volhouden. Een jaar lang met een onderwerp bezig zijn. Een plan had ik niet gemaakt. Ik begon gewoon. Zo kwam ik er achter dat ik nog niets heb verteld over het ontstaan van de bril. Ik ben me er maar eens in gaan verdiepen. Al eeuwen lang zijn mensen bezig optische hulpmiddelen te ontwikkelen. De Arabische wiskundige al Hazin al Haitham (foto) ontdekte de breking van licht in glas. Deze ontdekking zorgde er voor dat het eerste optische hulpmiddel ontwikkeld kon worden: de leessteen. Je kunt je dat voorstellen als een soort vergrootglas. Deze steen werd gemaakt van het lichtgekleurde glas beryl. Hier is ons woord bril van afgeleid. Rond het jaar 1285 ontstaat de bril. Een dominicaan ontwerpt een bril waarbij twee leesstenen in een houten vatting geplaatst worden. In de begintijd werden de monturen van hout, metaal, hoorn, been en leer gemaakt. Ze bestaan slechts uit twee glazen en een neusbrug (255). Tja, en toen ging m'n fantasie met me op de loop. Een bril zonder pootjes balancerend op je hoofd. 't Is een beetje fris, je wilt je colbertje dichtknopen. 't Gaat een beetje stroef met koude vingers. Dus kijk je naar beneden en ja hoor, hij valt. Of deze. Trots ben je op je mooie paard. Je houdt je leidsels vast en wilt in galop. Zonder bril zie je geen steek. Toch dan maar afzetten? En deze dan. Je hebt een gala en bent gekleed in een wolk van zijde en tule. Je ziet er uit als een plaatje, haar mooi opgestoken. Komt een beetje chaotisch binnen, je hoofd in je nek, want ja die bril is een beetje wiebelig. Achter je staan twee mannen, wat heeft zij nou op haar neus? Volgende week meer.

252

253

254

255

256

257

258

3 opmerkingen: