zondag 22 december 2013

365 dagen project week 51

Tante Suus 5 (slot)


Iemand heeft mij het verhaal over tante Suus verteld. Dat is ze zelf, op oudere leeftijd. Ze weet dat ik nieuwsgierig ben naar hoe haar leven is verlopen. Dat ik gek ben op oude herenhuizen en de geschiedenis van haar bewoners. Ze zal er hier en daar wel een sappig detail aan hebben toegevoegd maar dit mag voor mij de pret niet drukken. Met blosjes op d'r wangen vertelt ze me over haar leven met Marnix. Over de fuiven, de reizen, de mensen die ze daar ontmoetten. Haar passie voor kunst, haar liefde voor de natuur. Als ze in de spiegel kijkt ziet ze dat de tijd is omgevlogen. Maar in haar hoofd is dat niet zo. Herinneringen leven voort en hebben haar gevormd tot wie ze nu is. Je vult je eigen leven in, zegt ze. Er zijn nog lege lijsten, er is nog zoveel te ontdekken, te ervaren. 
Op de achtergrond heb ik een gedeelte van een bloem geplakt. Het stuk dat is afgeknipt, heeft de vorm van een wolk en wordt naast Suus d'r hoofd geplakt. De achtergrond hier wordt lucht. Ik schilder met een heel fijn kwastje lege lijsten. Eentje wordt met een spijker opgehangen in de lucht. De ander is deels stuk. Op de grond onder de zebra's staat een kleine groene lijst met een wit geschilderde, vage achtergrond. Dit zou een schilderij kunnen zijn. Er komen geschilderde bladeren met stukje steel van de bloem. Andere bladeren krijgen het zebramotief. Het patroon op haar lichaam teken ik met een fineliner in met een klein dicht cirkeltje en een open vierkantje. Zo is het contrast nog groter tussen lichaam, zebra en het haar. Tante Suus krijgt een bril, waar ze mee speelt. Onder te stoel schilder ik de contouren van een vloerkleed. De lege lijst die in de voorgrond staat, haal ik weg. Vervolgens wordt de okergele kleur doorgetrokken over de hele breedte van de compositie. Zo wordt het meer een geheel. Het okergele zit ook in de jurk van Tante Suus. Ik probeer niet te veel kleuren te gebruiken, dan wordt het vaak wat onrustig. En dan laat ik het zien aan m'n docent, Theo Olling. Apart, zegt hij en nog wel meer. Het krijgt een vervolg. Want nu ga ik het schilderen. Dit dient als uitgangspunt voor een schilderij. Van minimaal een meter, zegt Theo. Hij weet volgens mij wel dat ik dit vooral in het begin nogal een gedoe vind iets met getsie en nog meer. Maar goed, ik ga het doen oh oh,  en zal veel foto's nemen. Wordt vervolgd dus.    


238

239

240

241

242

243

244

Geen opmerkingen:

Een reactie posten