zondag 12 mei 2013

365 dagen project week 19

Iets door een gekleurde bril zien (4)


In week 16 omschreef ik kort wat de zin, Iets door een gekleurde bril zien, algemeen betekent. Een mening over iets of iemand hebben terwijl je onvoldoende kennis hierover bezit. Als je het zo leest, heeft het een negatieve lading. Een vooroordeel. Door te praten met anderen kun je dit bijstellen en vorm je een eigen mening. Je eigen mening over iets of iemand hoeft dan nog niet altijd te kloppen. Praten doen we allemaal, ook over anderen. Het is iets dat bij het mens zijn hoort en dat overal gebeurd. Of we het nou leuk vinden of niet. Iets door een gekleurde bril zien, kan je dus heel breed trekken. Hier ben ik mee aan de slag gegaan. 
Het doek is verdeeld in een blokkenpatroon. Vakken van 10 bij 10 cm met smalle witte naden er tussen. Een patroon verwijst naar wat ik hier boven heb verteld over praten met anderen. Verder geeft een patroon een continuïteit aan, we zullen dit altijd blijven doen. De blokken zijn beschilderd met water verdunde rood (120). Verdunde verf wil ook zeggen dat je je mening bijstelt, afzwakt. De rand van het doek (121) is  meegeschilderd, alsof het een lijst is. De blokken zijn verdeeld in vakjes van 1 bij 1cm (122). Hierna  werden de kop- en schotels er in getekend met een watervaste stift. Er zit een naadje bij je los werd hier gezegd, 2000 stuks! Al die kopjes thee of koffie die worden gedronken in ons dagelijks leven, wat wordt er dan zoal besproken?  Ik heb 15 rode blokken open gelaten. Dit om eventueel nog iets anders met de achtergrond te doen. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een koffiepot met mooie tuit. Deze heb ik een paar keer getekend. Dit om te zien hoe het in elkaar zit. Het doek is hierna een kwart slag gedraaid. De kopjes staan nu op hun zij. Ik kan ze rechtop laten staan, dan kan iedereen, als ze tenminste dichtbij staan ze zijn echt klein, zien dat het kopjes zijn. Nu moeten ze hun hoofd draaien, wat zijn dat voor dingen? Met een schoolbordkrijtje is de koffiepot op het doek gezet. Vervolgens is de pot met water verdunde wit losjes geschilderd. Als de verf droog is, kan ik krijtresten voorzichtig weghalen. De witte verf is de basis. 
Wat ik hier vertel, is m'n kijk op dingen. Dit probeer ik zoveel mogelijk in het werk te leggen. Hoe meer ik me bezig houd met dit onderwerp, des te meer maak ik het me eigen. Morgen weer verder. 

120

121

122

123

124

125

126




Geen opmerkingen:

Een reactie posten