zondag 5 mei 2013

365 dagen project week 18

Iets door een gekleurde bril zien- voorwerk (3)


Een bijzondere week. Ben gestopt, na zes heerlijke jaren, met het volgen van lessen op de Academie. Dit vind ik moeilijk, ik had een goede leraar. Hij weet veel, is kunsthistoricus en kan van die vervelende nadenk vragen stellen waardoor je kritisch naar je eigen werk gaat kijken. Bovendien is hij een begenadigd verteller. Vandaar dat ik besloten heb om nog wel 1x per maand Kunst Kijkavonden te volgen. Nu heb ik, na een tijdje zoeken, een kunstenaar gevonden die me vooruit kan helpen, die iets toe kan voegen aan m'n schilderen. En daar ben ik heel blij mee!
Deze week heb ik het voorwerk afgerond. Dit is een belangrijk proces in het ontwikkelen van een werk. De foto's mogen dan misschien wat saai overkomen, zo gaat het echter wel bij me. Waar haal ik m'n inspiratie voor dit werk vandaan? (113)  Waar houd ik van? Herhalingen van eenzelfde vorm. De Norks, in de film Lord of the Rings, vind ik geweldig als ze massaal in formatie lopen. Het leger, in het algemeen, doet me niks. Een kastanje interesseert me niet, een heleboel heb ik graag. Het werk van Robbie Cornelissen vind ik overweldigend. Mark Rothko, Max Ernst, er zijn veel schilders die wat te vertellen hebben. Ik heb de kopjes gekopieerd op A4 formaat papier. Dit past in het kopieerapparaat. Hierna ben ik met een roller (Action) met verf er overheen gegaan. Ik werk graag met acrylverf van het merk Galeria (Winsor & Newton).
Dit heb ik te dik aangebracht. Hierdoor waren de kopjes slecht te zien. Doordat het een kopie was, ging de verf vlekken. Juist door deze hobbeltjes is voorwerk belangrijk. Het zou vervelend zijn als ik hier achter was gekomen op het doek of papier. Toen ik de kopjes op een vel met watervaste stift tekende en erna met geel overheen rolde, ging het goed. Doek of papier, was ook nog een keuze. Doek lijkt me in dit geval het handigst. Er komen verschillende technieken op een werkvlak te staan. Als dit op papier komt, gaat het bobbelen. Verder weet ik dat het veel werk is. Dan heb ik er ook wel wat voor over. Het doek is van katoen, Talens. Het is 50 bij 70 cm. Er worden gezichten verwerkt op het doek. Dit is een kleine selectie van hoofdjes. Misschien worden deze gebruikt, er zijn ook nog andere. Morgen kan ik beginnen met het op doek zetten en daar heb ik zin in!!
113

114

115

116

117

118

119

Geen opmerkingen:

Een reactie posten