zondag 21 april 2013

365 dagen project week 16

Iets door een gekleurde bril zien!


Het onderwerp is er al, de bril! Vanaf nu laat ik zien hoe ik een onderwerp tot eigen ontwerp maak. 
Ik ben deze week begonnen met schrijven. Dat doe ik als ik meer van een onderwerp, de bril dus, wil weten en ideeën en inspiratie nodig heb. Alles wat binnenkomt aan woorden, aan gezegdes, aan plaatjes, wordt opgeschreven of ingeplakt. Vaak gebeurd het dat ik geen idee heb waarom iets bewaard moet worden of opgeschreven  maar het is dan nodig of leuk. Het is een verrassing wat ik hiervan ga gebruiken, 't komt vanzelf goed. Regelmatig gebeurd het dat ik denk, er moet nog wat bij maar wat, dan kijk ik in m'n werkboek en vind dan iets dat er bij zou kunnen passen. Hoe, dat is geduld hebben, wegleggen en weer oppakken. Het gebeurd ook wel dat dit gelijk duidelijk is. 
De betekenis van kijken kan zijn: met het oog waarnemen, dit gericht doen en met aandacht. Of opmerken, bestuderen, zien. Kijken doe je met je ogen. Maar.... begrijpen wat je ziet, gebeurd in je hersenen. Je kunt iets door een gekleurde bril bekijken. Je hebt dan een mening of een afkeer over iets of iemand terwijl je weinig van die persoon weet of onvoldoende kennis hebt om iets te weten. Je kan echter dan ook de scherpe kanten er van af nemen. Het verzachten, ronde vormen, pasteltinten.
Nu heb ik een foto van mezelf gepakt waar m'n hele gezicht opstaat. Een ouwetje, inmiddels ben ik grey. Deze foto is afgedrukt op A4 papier. Vervolgens heb ik het met carbonpapier overgenomen en ben ik er lijnen in gaan zetten. (107) Een stapje verder gegaan, de lijnen die er nu in staan, volgen de vormen van het gezicht. (108). En hierop heb ik weer cirkels gezet om te kijken wat dit doet. M'n gezicht wordt de achtergrond in m'n werk. Het idee is dat dit een halftoonfoto wordt. Dat is een mozaïek van kleine puntjes in verschillende vormen en groottes. Van Beatrix is volgens mij zo'n postzegel.  Dit doe ik in zwart/wit met een watervaste stift. In het gezicht komt iets van persoonlijk, een kopje. Ik lust graag kopjes koffie of thee. Dit wordt nog een gedoe, want de vormen van het kopje zullen mee gaan met de lijnen van het gezicht en dus hier en daar wat vervormen. Dat kopje vormt samen met mijn portret een deel van het onderwerp: Iets door een gekleurde bril zien.  Kletsen doe ik vaak met een kopje en vriendin of telefoon. Neem het onderwerp erbij en je kunt je er wel een voorstelling van maken.

105

106

107

108

109

110

111

Geen opmerkingen:

Een reactie posten